Verlicht progressief denken doe je zo

Man. Soms baal ik er van dat ik mezelf ook als een soort van progressieveling beschouw. Vooral als oma Groenteman weer eens met haar ongezouten mening op de proppen komt. Ditmaal reageert ze op een verontruste Groenteman reaguurder, die haar naar aanleiding van een filmpje van GeenStijl.tv mailde. Leest u mee:

‘Ik probeer, net als u, verlicht progressief te zijn. Maar soms wordt ’t me wel heel erg moeilijk gemaakt. Vandaar dat ik me tot u wend.’

Kijk, dat is fout een. Een bang persoon zou zich niet moeten wenden tot Groenteman. Die maakt je alleen maar banger. We gaan verder:

‘Ik ben heel bang om te verrechtsen, maar ook bang voor de angst zelf. (…) Geeft u mij alstublieft argumenten en instrumenten om niet door te schieten naar rechts. Dat ik merk dat je ook als verlicht progressief in opstand kunt komen tegen onverdraagzaamheid. Dat links niet betekent dat we alles maar begripvol moeten ondergaan. Ik ben serieus. Ik raak bang van mezelf.’

En daar maakt de beste man fout nummer twee, Groenteman om advies en houvast vragen. Want hoe denk je dat zij gaat reageren? Wie is er de schuld aan dit alles? De rechtse media natuurlijk. Die smeerlappen van PowNed/GeenStijl en Wakker Nederland.

‘Eerlijk gezegd ben ik huiveriger voor Geen Stijl, WNL, Powned. Die vergiftigen het gezonde liberale denken, de tolerantie, de vrijheid van meningsuiting, meer nog dan die kleine rabiate groep kakelaars.’

Was het niet GeenStijl reporter Tom Roes die het toekomstige haatbaardje aan de tand voelde? Is het niet zo dat juist de mensen van GeenStijl voorvechters zijn van de vrijheid van meningsuiting? Nee, volgens Hanneke niet. Maar goed dat dat liberale denken er voor zorgt dat je niet alles zo zwart-wit ziet.

8 Responses to “Verlicht progressief denken doe je zo”


  1. 1 Bas Taart 01/02/2010 om 16:48

    Ach, zo krijg ik nog vaak commentaren naar mijn hoofd: ‘Ja, maar bij GS mag je alleen over X of Y schrijven’.. Niet waar, weet ik uit eerste hand. Zo’n Hanneke Groenteboer is eigenlijk net als Greet zelf: iedereen mag een mening hebben, maar moet zijn muil houden daarover, behalve als die mening de hunne is. Ik heb ver voor Wilders (niemand was er vóór Groenteman) al gezegd dat iedereen recht heeft op MIJN mening. Sta ik nog steeds achter. Mening is mening, en elkaar daarop affikken met oneigenlijke argumenten (eng, weg, ksst, abject, infaam) is vermakelijk, maar staat ver buiten de wetgeving in dit land. Gelukkig maar.

    Grappig is dat zowel mevr. Groenteding Als Geert Wildeman hetzelfde voor ogen hebben: ‘vrijheid van meningsuiting is het allerhoogste goed ooit, zolang het MIJN mening is’

    Men klaagt en klaagt aan wat niet welgevallig is. Links en rechts blijken allen fascisten.

    Ik ga bier halen.

    • 2 Levi Boitelle 01/02/2010 om 16:58

      Mooi gezegd Bas. Sowieso, die hele links-rechts discussie vind ik zo achterhaald. “Jij bent eng!” “Nee, jij bent eng!” En maar met de vingertjes wijzen, maar nooit naar zichzelf.

  2. 3 Bas Taart 01/02/2010 om 17:08

    Vooral de slotzin vond ik zelf briljant.

  3. 5 Ramonster 01/02/2010 om 18:10

    Ja Levi, je hebt gelijk. Je moet niet de rechtse stem de mond snoeren. Goede argumentatie leidt tot een gezonde discussie. Daar ligt overigens wel het probleem en de reden waarom mevrouw Groenteman, wie ik persoonlijk overigens wel zeer respecteer, angst voelt voor dergelijke gespuide “meningen”. Het zijn vaak namelijk helemaal geen gefundeerde meningen en vooral veel populistisch geblaat waar men achteraan gaat lopen, want het klinkt “zo waar!”, of mensen “herkennen zich hierin”, “Eindelijk iemand die zegt waar het op staat” en dat soort dingen die eigenlijk alleen maar inspelen op een bepaald onderbuikgevoel. Het is juist datgene wat al die rechtse praat voor mij als “verlicht progressief denker” “eng” maakt.

    Ik wil best een discussie voeren met een rechts iemand met een dus duidelijk andere mening dan de mijne, indien dit gedaan wordt met steekhoudende argumenten en daar schort het vaak aan.

    Als je links tegen het zere been schopt, ontstaat er een discussie en worden mensen boos. Dat gebeurt bij rechts ook en ik wil niet volledig het rechtse deel van Nederland over 1 kam scheren, maar zeker vanuit Kamp Wilders etc, klinken dan de volgende fijne woorden:

    “door: Frits Mulders

    email: grawler@gmail.com

    message: Hanneke, hou op met schrijven en krijg ongezien te tyfus. Kuthoer.” (Bron: http://www.hannekegroenteman.nl/archive/2010/02/01/bijdrage-aan-de-discussie)

    Tja, sorry dat mijn nekharen rechtovereind staan nu.

    • 6 Levi Boitelle 02/02/2010 om 05:47

      Het probleem is dat links en rechts elkaar de ruimte niet geven als het gaat om discussie voeren. Binnen een mum van tijd wordt de eerste Godwin er op los gelaten. “Ja, maar Wilders is een nazi.” Bam. Discussie dood. Gebeurt ook aan de andere kant. “Ja, maar links trekt allochtonen altijd voor.” Zulke dooddoeners.
      Overigens is iemand de tiefus wensen en uitschelden voor kuthoer not done. Zelfs als het om Groenteman gaat.

      • 7 Ramonsterrr 02/02/2010 om 19:25

        Ja maar Levi, kijk: Wilders een nazi noemen gaat wellicht ook wat ver, maar zit dichter bij de waarheid mijns inziens. Groenteman is geenszins een kuthoer, hooguit iemand met een heel erg uitgesproken mening, maar wel gefundeerd. Je mag ‘r best kut vinden, hoer gaat me wat ver. 😉

        Je kan er gewoon niet omheen dat Wilders fascistoide denkbeelden heeft en dat dit mij en “de linkse kerk” zoals wij altijd weer fijn genoemd worden, toch in het verkeerde keelgat schiet. Desalniettemin is het makkelijk om met een argument als “Wilders is een nazi” inderdaad de discussie te doden. Want dan doen wij het zelfde: namelijk een populaire linkse visie nemen en dat afdoen als de waarheid.

        Soms liggen rechts en links ook weer gek dicht bij elkaar en hangt het heel erg af van wat je insteek is, vanuit welk perspectief je handelt wat bepaalt of wat je doet links of rechts is. Zelfs Jan Marijnissen is ooit voor fascist uitgemaakt (onterecht uiteraard…).

        Dus laten we in de discussie voortaan de woorden nazi en kuthoer en dergelijke buiten beschouwing en gewoon discussieren met argumenten en elkaar ook niet aanvallen op het feit dat je een linkse rakker of een conservatieve lul bent, dat zeggen we daarna wel. Ik vind overigens wel dat je dingen gewoon bij de naam mag noemen, maar het moet dan overigens wel enigszins ergens op slaan.


  1. 1 Tweets that mention Verlicht progressief denken doe je zo « Levi Boitelle -- Topsy.com Trackback op 05/02/2010 om 12:39

Geef een reactie

Twitter

Archief


